דילוג לתוכן הראשי

יום הזיכרון הראשון שלי כאבא של חיל

נולדתי בשלהי 1963 להורים חברי קיבוץ. אבא שהגיע 15 שנה קודם כפליט-יתום מהשואה וזכה לפתוח בחיים חדשים בעין השופט ואמא בת קיבוץ מרחביה. הורים שמוצניקים. ישראליים. ציוניים. מושרשים עמוק באתוס הציוני של מלחמה ושלום. ישראל הנאבקת על קיומה , שואפת לשלום ונאלצת להתגונן במלחמה. שני דברים זכורים לי היטב מילדותי בהקשר זה: הראשון היה העובדה שהוריי לא הסכימו שיהיו לי צעצועים של כלי נשק – לא רובים ולא אקדחים, לא חיילים ולא טנקים – כאלה היו אצל ילדים אחרים אבל אצלנו בבית חשבו שיש משחקים מתאימים יותר. השני היה מה שבטח שמעו הרבה ילדים נוספים בני דורי ועדיין אני יכול לשמוע את ההד של מילותיו של אבי אז בילדותי "כשתגדל יהיה כאן שלום, אתה כבר לא תצטרך להיות חיל ולצאת למלחמה". כשהייתי בן 3 ושמונה חודשים נשמעה הסירנה בקיבוץ והואצנו למקלטים. מלחמת ששת הימים . זהו כנראה זיכרון הילדות הראשון שמוטבע בי. כשהגיע זמני להתגייס השנה הייתה 1982 . ישראל שלי כבר הייתה עמוק בלבנון. התגייסתי לסיירת צנחנים והשתחררתי מסיירת המילואים של אחת מחטיבות הצנחנים 23 שנים מאוחר יותר. הרבה שנים של סדיר ומילואים. הרבה צבא והמון שאלות על שלום ומלחמה. שנים שבהן התערערה התחושה של ההכרח שבמלחמה והביטחון שישראל שואפת לשלום. יצאתי למלחמות ברירה וחזרתי מצולק במקצת ומחויב יותר למאבק למען עתיד אחר למדינה שלי ועדין הקושי של השרות שלי היה בעיקר אצל יקיריי הדואגים ולא אצלי שהייתי תמיד בטוח בעצמי ובחבריי שאם וכאשר תהיה סכנה נוכל לה.

לפני 8 חודשים התגייס לצבא בני הבכור. שרות קרבי. מגן על גבולות המדינה, היום הוא בגבול עזה. גם אצלו לא היו צעצועים של כלי נשק אבל לעולם לא אמרתי לו שכאשר יגדל יהיה כאן שלום והוא לא יצטרך להיות חייל. הוא דווקא נולד כשהתקוות היו בשמים 1995 רוה"מ רבין עושה שלום ויש סיכוי אמיתי לסיום הסכסוך. אבל כשהוא היה בן חצי שנה רבין נרצח ומאז אנחנו הולכים אחורה לעוד ועוד מלחמות ברירה שמנציחות את הסטאטוס קוו של הסכסוך . כדי לעדן את זה לרובם אנחנו קוראים "מבצעים" כמו זה של הקיץ הנורא האחרון. אבל המשותף לכולם הוא ששום דבר לא משתנה בעקבותם. אותו איום נשאר , אותה תחושה של חוסר אונים אל מול הכאילו "גזרת גורל" ומחיר עצום של טובי בנינו שהוקרבו על מנת לשמר את המצב. הלב נקרע , הבטן מתהפכת אך שוב ושוב אנחנו בוחרים, כעם, לחזק את הכוחות שמבטיחים שכך זה יימשך. 

באמצע הקיץ האחרון, באמצע המלחמה ההיא התגייס בני לצבא ואני למדתי מהי דאגה של אבא אני מאמין בו כשם שהאמנתי בעצמי כשהייתי בגילו אבל אני מוצא את עצמי נושא תפילה לאלוהים שאיני מאמין בקיומו. 
אני תופס את עצמי ממלמל את תפילתה של סבתי ניצולת השואה: "אנא אלי שמע הפעם תפילתי...." אני חרד ומתוסכל ובאותו זמן אני ממשיך להיות גאה בבני שנהיה לגבר ושומר על מצפנו מכויל. יופיו הפנימי מקרין על חיצוניותו שמקרינה על סביבתו גם במציאות שבה הוא מתפקד כיום. את הביקורת אני מפנה אל עצמי על כך שאני לא עושה מספיק כדי שיהיה כאן אחרת. היום, ביום הזיכרון, כאשר סיפורי הילדים של כולנו שנפלו מלווים אותנו לראשונה אני חווה את היום הקשה הזה מהפרספקטיבה של אבא של חיל קרבי. זה קשה. זה כואב. זה עוד יותר מחייב לפעול למענה של ישראל שחיה בשלום. ובניגוד למה שנאמר לנו ממנהיגינו - כן, זה אפשרי. " אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום"

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

חוק הלאום - הצהרת גבעת חביבה

אנו, חברי המועצה הציבורית של גבעת חביבה מחזקים את ידיהם של כל אלו המובילים יחדיו -  גם בימים קשים אלו נוכח חוק הלאום – סדר יום ליצירת חברה משותפת בישראל.  חברה ישראלית המושתתת על שוויון אזרחי, דמוקרטיה מהותית והגנה למיעוטים - ערכים שבאים לידי ביטוים הנחרץ במגילת העצמאות של מדינת ישראל. אנו מתנגדים באופן מוחלט לחוק הלאום הדורסני שחקיקתו הנחפזת יצרה קרע עמוק בין האזרחים הערבים לבין המדינה ומבקשים לבטלו לאלתר. זהו חוק מפלג הפוגע אנושות בחוסן החברתי של כולנו ושומט את הלגיטימיות מאזרחותם של כ-20 אחוזים מאוכלוסיית המדינה. חוק המבטל את עיקרון השוויון המהווה מרכיב קריטי במאמצינו לכינונה של חברה משותפת בישראל ופוגע ביסודות הדו-קיום השוויוני עליהם אנחנו עמלים מזה כ-70 שנה. לצד החששות הקשים, אנו שואבים עידוד ותקווה מהקולות הרבים של אזרחים ואזרחיות המוחים נגד החוק - נקודות אור בחשכה שנכפתה על כולנו - ומתגייסים יחד עם כלל הארגונים הפועלים בתחום כדי לחזק את המחאה האזרחית ולהעצים את קולה. אנו קוראים לציבור היהודי בישראל להושיט יד תומכת לאזרחים הערבים כשותפי אמת במאבק וב