דילוג לתוכן הראשי

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד(

מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם.

ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: "הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות.

כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו במקהלה מתוזמרת שמדובר בשקר גס והם יקימו ממשלה אלטרנטיבית רק עם התמיכה של "מפלגות ציוניות".

שלושים ושש פעמים חוזרת התורה על מצווה של אהבת הגר ועל האיסור לצערו . התורה מזהירה על היחס לגר 36 פעמים - יותר מכל ציווי או איסור אחר. אין מצווה אחרת בתורה, לא המצווה על אהבת ה' ולא מצוות השבת, לא המילה ולא מאכלות אסורים, לא איסור שקר ולא איסור גזילה, שמופיעה כל כך הרבה פעמים בתורה כמו המצוות הקובעות את יחסה של היהדות  לגר. המצווה "לאהוב את הגר" היא אחת מתוך ארבעה ציווים "לאהוב" המופיעים בכתבי הקודש של העם היהודי: אהבת הרֵעַ (החבר),אהבת הגֵר, אהבת האל, ובנביאים (מיכה) - אהבת החסד והמשפט.

חז"ל בתלמוד הבבלי מציינים כי אפילו מהאויבים הקשים ביותר של העם היהודי יכולים לצאת גרים, היכולים להגיע אף לתפקידי מפתח בהנהגה הרוחנית של עם ישראל: "מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, מבני בניו של סיסרא לימדו תינוקות בירושלים, מבני בניו של סנחריב למדו תורה ברבים, והם שמעיה ואבטליון". אבל אצלנו בישראל של 2019 אם אתה לא יהודי אתה פשוט לא לגיטימי. קול לא נחשב, אזרח שאסור שישפיע, אזרח שראש הממשלה מסביר שנציגיו הפוליטיים בכנסת הם מסיתים נגד המדינה ופועלים לחסל את ישראל. אגב זה כמובן שקר, המפלגות הערביות מכירות בישראל ולכן הן מתמודדות לכנסת ישראל, הן פועלות לחזק את ישראל כדמוקרטיה שבה יש אזרחות שוויונית לכל אזרח ולא פועלות לחסל את ישראל.

מה לראש הממשלה הזה עם המורשת היהודית ? וחמור מכך איך ייתכן שרבנים מרכזיים ומפלגות הציונות הדתית והחרדים, אלא שבקיאים היטב במקורות מתכחשים כך לציווי הברור של "אהבת הגר" לציווי של ספר ויקרא על האזרחות המשותפת: " כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך". ואיך הם שוכחים את מורשת האבות ? אברהם אבינו שאומר לעפרון החיתי: "גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנֹכִי, עִמָּכֶם. תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם," (בראשית כג , ד) משה רבנו, משחרר האומה היהודית לא שכח את היותו בעצמו גר בארץ זרה: "גֵּר הָיִיתִי, בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה"  (שמות ב, כב) ויהושוע, בתוך מהלך כיבוש הארץ, מבטיח שייעשה משפט צדק לגר: "אֵלֶּה הָיוּ עָרֵי הַמּוּעָדָה לְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם, לָנוּס שָׁמָּה, כָּל-מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה; וְלֹא יָמוּת, בְּיַד גֹּאֵל הַדָּם, עַד-עָמְדוֹ, לִפְנֵי הָעֵדָה." (יהושוע כ, ט). 

אז איך קורה שביבי והימין פוגעים כך באזרחי ישראל הערבים, בגרים של ימינו ? אחת התשובות היא בפרשנות לשאלה מיהו הגר ? בעוד במקרא התשובה היא ברורה: גר הוא אדם שגר באותה מדינה, מקרב אוכלוסיית המיעוט, שאינה בת הלאום של אוכלוסיית הרוב : בדיוק כפי שהיו בני הלאום שלנו במצרים - כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. שם במקרא  המשמעות הפשוטה של מצוות אהבת הגר היא לאהוב כל אדם שבא לגור בארץ. כלומר, כאשר יבוא זר ויתגורר עמכם בארצכם - התנהגו אליו בשוויון ובאהבה, (קל וחומר אם הגענו לארצנו כשהם כבר היו בה). אבל בהלכה יש שינוי מהותי כפי שפסק הרמב"ם: אהבת הגר היא ביחס לזר שהתגייר, שהפך להיות חלק מאיתנו "שבא ונכנס תחת כנפי השכינה" .  והנה לנו ההבדל ביחס אל המיעוט ואל "הלא יהודים" שחיים במדינת ישראל כאזרחים. על פי המקרא עלינו לנהוג בהם בשוויון , בשותפות ובאהבה. אבל כנראה שמבחינתו של החילוני ביבי נתניהו וחבר מרעיו רק "ההלכה" קובעת . מי שלא הפך לחלק מעמנו אין סיבה לנהוג בו באהבה ובשוויון.

רוב היהודים שחיים בישראל אינם חיים על פי ההלכה אבל כן רואים במקרא מקור להשראה, לתרבות ולזיקה שלהם לעמם. הגיע זמננו להיזכר מהו המסר של המקרא ביחס למיעוט הערבי שחי ביחד עם הרוב היהודי במדינתנו זו שקבעה מראשיתה שתהיה בו זמנית הבית הלאומי לעם היהודי והבית השוויוני לכול אזרחיה ללא הבדל מין גזע דת ולאום. ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים אבל הרוב היהודי בישראל ובתפוצות צריך להתעורר, להתעשת ולהבטיח מחדש לשמור על המהות והמוסר של היהדות. המוסר של ואהבת לרעך כמוך, המוסר של: "כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך". 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו