דילוג לתוכן הראשי

אחד במאי - ישראל 2013

במהות אין הבדל בין הקפיטליזם של נתניהו לזה של יאיר לפיד: המטרה היא לרסק את העבודה המאורגנת, את הסולידריות בין העובדים, את מנגנוני הרווחה שנבנו ב"מדינת הרווחה"

לפני 127 שנה, בעיר שיקגו שבארצות הברית, פרצה שביתה כללית של פדרציית איגודי העובדים, בדרישה להגביל את יום העבודה לשמונה שעות. דחיית הדרישה הובילה להפגנות, שהידרדרו למהומות שהסתיימו במותם של 60 מפגינים ושבעה שוטרים. הדם הרב שנשפך במאבק העובדים הפך להיות לסמל ולדגל. התנועה הסוציאליסטית הפכה את הדגל האדום לסמלה הרשמי לזכר: "דם מעמד הפועלים שנשפך". אני גדלתי בקיבוץ השומר הצעיר, עין השופט. גדלתי "אדום", אבל מורכב.

אחד במאי. צילום יהונתן שאול
גדלתי בחברה סוציאליסטית שכבר לא האמינה באמיתות מוחלטות, אבל ערכי הליבה שלה הפכו להיות נכסי חיים בשבילי.

סוציאליזם של שוויון, של שותפות ושל סולידריות כבסיס לחברה. זוהי האמונה, השקפת העולם שלי, גם כיום. לעומת זאת, סוציאליזם של "עולם ישן עדי יסוד נחריבה" ומהפכה סוציאליסטית, שבה המטרה מקדשת את האמצעים, הוא מבחינתי אוקסימורון – זהו סוציאליזם שבו הכלים שמופעלים שוללים את הערכים שלמענם הם מתקיימים. או מטרה, שנהרסת על ידי אמצעים, ותהליך שבמקום לשחרר את האדם לחירות כובל ומגביל אותו.

אני מאמין שהיום, לא פחות מבעבר, הסוציאליזם מבטא את "מותר האדם". את החירות שכרוכה באחריות, את הדאגה לאדם שכרוכה בהבטחת החברה. את שוויון ערך האדם. כל אדם באשר הוא, ללא הבדל מין גזע, דת ולאום. במהותנו שווים אנחנו. במציאות שונים מאוד אנחנו, ותפקידה של החברה לפעול לקרב אותנו למהות הצודקת, שמעניקה שוויון הזדמנויות.

על זה נשפך הדם בשיקגו לפני 127שנים, ולצערי, בישראל של 2013 התנאים הם דומים: הון ושלטון כרוכים ומשרתים זה את זה, וקיימים פערים עצומים בין העובד הפשוט למנהלים ולבעלים המיוחסים. אין סולידריות בין השונים. השיטה בנויה על הפרד ומשול, על הסכסוך בין האדם היהודי לאדם הערבי, על הסכסוך בין העולה החדש לישראלי הוותיק. הקונפליקט בין ההון לעבודה, בין החקלאי היצרן הזועק להגנת מדינתו לבין היבואן של מוצרי מזון שיוזילו את המוצרים למצהלות ההמונים, וישלחו עוד חקלאי לרשימת המובטלים והמיואשים. השיטה הקפיטליסטית, שמעודדת אותנו לצרוך עוד ועוד, עוזרת ל"יד הנעלמה" של השוק החופשי, ומשאירה בצד את היד המתחננת של מיליון וחצי עניים בישראל, של מאות אלפי ילדים רעבים בישראל. יש מי שנהנה מזה ויש מי שסובל מזה. "ככה זה", אומרים לי, "זו דרכו של עולם", "הסוציאליזם ניגף והקפיטליזם ניצח". אלה המנטרות שאנחנו שומעים בישראל כבר שנים רבות. ההגה נמצא בידיהם של הקפיטליסטים האדוקים, נוסח נתניהו של 17 השנים האחרונות או "הדור החדש" שלו: יאיר לפיד. במהות אין הבדל: המטרה היא לרסק את העבודה המאורגנת, את הסולידריות בין העובדים, את מנגנוני הרווחה שנבנו ב"מדינת הרווחה", שהייתה פה פעם ושימשה מודל לחיקוי בעולם כולו. במקום כל אלה יבוא השוק החופשי ויביא איתו את ההון להמון: הרבה הון לאחוז אחד ומעט הון ל-99 אחוז.

ככה נראית המדינה שלנו. והאמת, זה מסוכן, כי אנחנו לא אמריקה הגדולה (שנתונה גם היא בצרות האדירות, שהשיטה הזו הביאה, אבל זה למאמר אחר); אנחנו חברה קטנה, במדינה קטנה, שבשביל להתקיים במרחב שלא מעוניין בה נדרשת לערבות הדדית, לסולידריות ולשותפות. בלי זה פשוט לא נתקיים כאן. ראו איך נשחק הצבא ("צבא העם", שבו משרתים בקרבי היום מעטים מה"חזקים" ורבים מה"חלשים"), ראו איך נשחק האמון של האזרח במוסדות השלטון ובנבחרים, ואפילו בדמוקרטיה עצמה. כל אלה קשורים לשיטה הקפיטליסטית בחזירותה. וגם כאשר כבר התאחדו השורות במפגן מדהים של "העם רוצה צדק חברתי", הצליחה השיטה בתוך שנה וחצי לסרס את המהות של המפגן הסולידרי הזה ולהחזיר אותנו למלחמת הכול בכול.

הפעם המזור ל"איפה הכסף?" הוא אצל החרדים. נו באמת??? תיכף גם יגידו לנו שהכסף הוא אצל הערבים, ואז בכלל יהיה קל לשנוא את האחר שבגללו אני בחסר. ויש מי שמצביע על המתנחלים, ומי שמזכיר את הקיבוצים, ומי את ה"דוסים", וכמובן את הטייקונים על תספורותיהם המדהימות. אבל הבעיה היא השיטה ולא מרכיבי החברה, שנשלחו אל הזירה להתקוטט על "ליטרת הבשר".

לכן, האחד במאי משמש לנו תזכורת שניתן גם אחרת. שיש שיטה, לא מושלמת אבל הרבה יותר טובה, שבה ניתן לחיות יחד, טוב יותר. זוהי מדינת הרווחה המיוסדת על ערכי הליבה של הסוציאליזם, והלוואי שתשוב ותפעם בנו המחויבות לפעול לכינונה המחודש בישראל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

חוק הלאום - הצהרת גבעת חביבה

אנו, חברי המועצה הציבורית של גבעת חביבה מחזקים את ידיהם של כל אלו המובילים יחדיו -  גם בימים קשים אלו נוכח חוק הלאום – סדר יום ליצירת חברה משותפת בישראל.  חברה ישראלית המושתתת על שוויון אזרחי, דמוקרטיה מהותית והגנה למיעוטים - ערכים שבאים לידי ביטוים הנחרץ במגילת העצמאות של מדינת ישראל. אנו מתנגדים באופן מוחלט לחוק הלאום הדורסני שחקיקתו הנחפזת יצרה קרע עמוק בין האזרחים הערבים לבין המדינה ומבקשים לבטלו לאלתר. זהו חוק מפלג הפוגע אנושות בחוסן החברתי של כולנו ושומט את הלגיטימיות מאזרחותם של כ-20 אחוזים מאוכלוסיית המדינה. חוק המבטל את עיקרון השוויון המהווה מרכיב קריטי במאמצינו לכינונה של חברה משותפת בישראל ופוגע ביסודות הדו-קיום השוויוני עליהם אנחנו עמלים מזה כ-70 שנה. לצד החששות הקשים, אנו שואבים עידוד ותקווה מהקולות הרבים של אזרחים ואזרחיות המוחים נגד החוק - נקודות אור בחשכה שנכפתה על כולנו - ומתגייסים יחד עם כלל הארגונים הפועלים בתחום כדי לחזק את המחאה האזרחית ולהעצים את קולה. אנו קוראים לציבור היהודי בישראל להושיט יד תומכת לאזרחים הערבים כשותפי אמת במאבק וב