דילוג לתוכן הראשי

רוח המקום


לאורך השנים וביתר שאת מזה חמישים שנה (מאז כיבוש השטחים) כול כמה שנים מתרחשת הסלמה עקובה מדם בין העמים  במרחב הטריטוריאלי של מדינת ישראל והשטחים.  המקום הנפיץ ביותר, הנושא עמו פוטנציאל לעימות דתי כלל מרחבי בין מוסלמים ליהודים הוא  הר הבית.

ההסלמה האחרונה סביב תקריות הר הבית (רצח השוטרים, הריגת המפגינים, הנחת המגנומטרים בשערי הכניסה למתחם הר הבית , אי תאום בין גורמים וכו') מחייבת מעשה. אי הנחת מההתנהלות הממשלתית הכושלת המביאה להגבהת להבות , ולמתחים מיותרים במקום הכי נפיץ ורגיש במרחב, הביאה חברים טובים  מאזור ואדי ערה , יהודים כערבים ליזום מפגש דיבורים כדי לקיים שיח ידידים משוכנעים בעקבות המתח שנוצר ופוטנציאל האלימות בין העמים שהוא נושא עמו. היוזמים למפגש היו: דורון ליבר (מצר) נג'יב אבו רקיה (מייסר) שולי דיכטר (מענית) יניב שגיא (מנכ"ל גבעת חביבה) ומוחמד דראושה (גבעת – חביבה) . היה לי יום עמוס באותו יום ראשון אחה"צ  (23.7.2017) , בו התקיים המפגש. ובכל זאת הגעתי. הגעתי לא משום שהאמנתי שיש בשיח הזה כדי לקדם  דבר מה לקראת יתר רציונליזציה בהתנהלות, כדי לשמור על פתרונות הגיוניים. הגעתי לשיח באשר קול פנימי קרא לי , אותו קול שלהבנתי משאיר אותי בחלקת הארץ הטובה, והשפויה.
אנחנו אנשי השטח מכירים את המציאות, נפגשים כל יום בעבודה בגבעת חביבה, יהודים וערבים. מדברים, שותים קפה, "בוכים ומקטרים" על המצב במסדר דמעות, עצב ויאוש ומתחזקים אחד את השני. אנחנו כבר מספיק מנוסים ומבוגרים כדי להבין את מה שניתן ומה שלא ניתן לעשות בכוחותינו אנו. אנחנו  יודעים שבגדול הפוליטיקה של ממשלה ימנית, אנטי דמוקרטית בעליל גוברת על כל שיח שלנו. ממשלה  שיש לה תפקיד אחד מרכזי  לשמור על "רוח קרב" שתרחיק כול סיכוי לפתרון הסכסוך. יש לי טענות רבות להנהגה הערבית לדורותיה שלהערכת רבים מהאוכלוסייה הערבית איננה מייצגת אותם. להנהגה הערבית הישראלית אין השפעה ממשית על ההתנהלות הממסדית, ממשלתית על משרדיה מול האוכלוסייה הישראלית – ערבית המנציחה אי שוויון והפלייה כלפיה.  
המגנומטרים בהר הבית הם חלק מהמשחק הפוליטי שמטרתו לנהל את הסכסוך ולא לפתור אותו. אין לו קשר לפתרון בטחוני כזה או אחר  בהר הבית (שמעתי אודות כך מאלופי ביטחון וצבא נכבדים). 

אחרי שניקיתי את מצפוני השמאלני כבן אדם בעצם השתתפותי במפגש (לצערי כמעט ולא היו בו שכני הערבים מואדי ערה, מציאות המחייבת בירור) חשבתי שיש מה לעשות ברמת האזור ! וכך היה רוח הדוברים בשיח. שכן מול שכן, מועצה מול מועצה , רשות מול רשות, מועצה אזורית מול כפריה ותושביה. יוזמות של שותפויות תעסוקתיות ומיזמים כלכליים ואקולוגיים משותפים ברמה מקומית – אזורית.  בלי פוליטיקה גבוהה. דברים הצומחים ומתפתחים  מתוך האזור. דברים שבכוחנו להרים מתוך השטח ברמת החינוך והתקשורת. דובר על הצורך לנקוט בפעולה להשבת אדמות השייכות לתושבי ואדי ערה התפוסות כבר עשרות בשנים על ידי צה"ל, ונמצאות בשטח המועצה האזורית מנשה. נאמר במפגש שהדור הצעיר הערבי כבר לא מוכן לאפליות ולהדרות הקיימות. הלבה הצעירה מבעבעת כבר מעל השטח... ועוד נאמר ;  לא צריך ליצור לאומניות מתריסה , לא יהודית ולא ערבית. להבין שישנם מפגשים ואירועים שיכולים להתרחש תוך כדי כיבוד האחר, תוך כדי התחשבות ברגשות עמים.  
למה הגעתי למפגש ?  ראיתי בו פעולה פוליטית הבאה להצהיר ברבים שיש מקום בארץ הזו לשני עמים , לא לוותר בעניין החשוב הזה. שיש מקום לפתור מחלוקות בהדברות, בשיח, בפרחים ולא באמצעות צווים וכוח. והעיקר שיש לפרסם את המפגש ברבים כדי שאחרים יקראו עליו וידעו שיש מי שאכפת לו מחיים משותפים. הדברים מיועדים לאלה המהססים לנקוט עמדה שיקראו וישתכנעו שגם לסוג כזה של מפגשים יש משמעות מקרבת ובונה.

באתי למפגש כעובד גבעת חביבה , כחלק מרוח המקום.



יובל דניאלי – יולי 2017. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו