דילוג לתוכן הראשי

קריאה לתיקון מעומק הלב - הסיפור של חאלד מרהט הוא הסיפור של כולנו

אזהרה: אני מעלה כאן פוסט ארוך ומאוד כאוב.
זהו פוסט שנכתב ללב של כולנו. בעיניי רבים אני מתויג כ"שמאלני". פוסט זה פונה לכולכם – שמאלנים וימנים, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים. זהו פוסט שפונה אל בני אדם שנדרשים לתקן עוולה שליבי אינו מסוגל לקבל.
תסתכלו על התמונה הזאת שאותה צילמתי לפני מספר שעות ברהט. תסתכלו על פניו המסויטות ועיניו המיוסרות של חאלד אל ג'עאר. תסתכלו על ידו השבורה והמרוסקת. אינכם רואים אבל תאמינו לעדותי על עיניי שראו את הסימנים שהותיר בו ה"שוקר החשמלי" שהופעל עליו קצת מעל בית החזה וה"מכות היבשות" שמעטרות את גופו. עכשיו תרימו קצת את המבט ותראו את תווי פניו העדינים והחיוך של בנו סמי. את התמונה צילמתי בתום ביקור הניחומים שעשיתי ולאחר שליבי נגע בליבו וביקשתי לשמש שופר לצעקתו.
אבל לפני הסיפור על הזוועה שפקדה אותו אני רוצה להכיר לכם עוד קצת את חאלד אל ג'אער, שעליו למדתי לראשונה רק היום: חאלד הוא ישראלי בדואי שמאמין בארץ הזאת וביכולתה לשלב בין היותה הבית של העם היהודי להיותה מדינה דמוקרטית לכול אזרחיה, בישראל כמדינה ששואפת לשלום ואחווה בין ולמען כול תושביה. חאלד שירת שלוש שנים בצה"ל והמשיך לעשות מילואים שנים רבות. הוא אח שכול. חאלד הוא מדריך שעבד במרכז ג'ו אלון (מוזיאון הבדואים) ואחר כך הדריך עצמאית קבוצות של ישראלים ברהט להרצאה על ההיסטוריה והתרבות הבדואית. מספרים שהוא מרצה בחסד, רהוט ומצחיק. אבל היום לא פגשתי אדם מצחיק וחייכן, היום פגשתי אדם שבור ומרוסק פיזית, ובעיקר נפשית. לא פגשתי היום אזרח שותף פעיל במדינה המשותפת שלנו, היום פגשתי אזרח סוג ב' שכוחותיה של המדינה נהגו בו כחיה חסרת זכויות שניתן לשלול ממנה את החיים ואת משמעותם.
זהו הסיפור ששמעתי מחאלד:
ביום רביעי ה14/1/2014 נורה למוות על ידי משטרת ישראל סמי אל ג'עאר מרהט. רק בן 20 היה. סמי נורה בעקבות התפרעות שהתפתחה 25 מטר מביתו. סמי נורה כשהוא עומד בחצר ביתו, והוא איננו חמוש. באותו ערב סמי חזר מוקדם מהעבודה בסביבות 19.30 לאחר זמן מה חאלד שמע צרחות חזקות ליד ביתו באזור בית הספר שנמצא מעבר לכביש. הוא רץ לשם יחף ונתקל בשוטרים שאזקו את בנו שהגיע לזירת האירוע גם כן. חאלד ביקש שלא להפעיל אלימות ובנסיון להגן על עצמו הוא דחף שוטר. השוטר נפל קמעה ומיד התרומם והצמיד את אקדחו לרקה של חאלד והתריע בו שיעוף במהרה מהמקום לפני ש...חאלד הסתלק בחזרה הבית בדאגה לבנו ושמח לראותו חוזר ומשוחרר מאזיקים כעבור זמן. ואז החלו דקות ארוכות של ירי . חאלד ובנו סמי התרחקו לתוך חצר ביתם ופתאום אומר הבן לאב: אבא הם הרגו אותי, נפגעתי. חאלד הרים את חולצתו של סמי וגילה את המקום בבטן שאליו חדר הקליע. תוך שתי דקות סמי קרס ואיבד את הכרתו. חאלד וחבר נוסף לקחו את סמי ודהרו , תוך עקיפת מחסומים אל מד"א רהט. כשסמי בנו בידיו נושם את נשימותיו האחרונות, וחאלד בכאבו דוחף את השוטרים המנסים לעוצרו, מתנפלים עליו שבעה שוטרים ומכים אותו מכות רצח. חאלד מספר איך הכניסו לו מכות עם האקדח בראש, איך בעטו בו, המשיכו להכותו בכל הכוח גם כשקרס ושכב על הרצפה, דרכו על ראשו גם כשבכה והתחנן.שברו את ידו וקיללו אותו "יא חתיכת חמאס." חאלד נעצר, נאזק בידיו וברגליו וכך הובל לבית החולים ברזילי באשקלון, משם הוא משוחרר לביתו. 
זהו סיפור של אזרח ישראלי. לכאורה כמוני כמוכם, שותף מלא בחובות שאמור להיות שותף מלא בזכויות. אבל למעשה אדם שבין לילה איבד את כול עולמו, זהותו והיקר לו מכול. ולמה ?
כי הוא לא באמת אזרח שווה: כי ברהט מותר לעצור חשודים באש חיה בתוך שכונת מגורים כי "הם" ערבים. בדואים.אויבים.חמאסניקים."מכת מדינה".
דווקא הפעם, יד הגורל המטאטאת, הובילה את כדורי המוות של המשטרה אל "אחד משלנו" אל "בדואי טוב" . אדם ששירת את המדינה וזו תודתה.ואולי דווקא בגלל שחאלד עשה כל חייו את הניסיון להיות ישראלי אולי נצליח להתעורר ולהתפקח ולראות עד כמה התרחקנו מהישראליות שאמורה להיות כאן. אני כועס, נבוך. מתבייש מאוד, ובעיקר ליבי התמלא בעצב העמוק של ליבו של חאלד.
אני מבקש מעשה ותיקון. אני מבקש כל מי שקורא פוסט זה לעשות מעשה קטן שיוביל לשינוי. להעביר הלאה, להגיע אל קובעי המדיניות, לפרסם בתקשורת, לבקר ולחזק את ידו של חאלד, להוביל למיצוי חקירת האירוע וענישה למי שיימצא אשם (אגב מישהו עוד זוכר או יודע מה עלה בחקירת השוטרים שירו והרגו את הצעיר בכפר כנא ?). לשנות חקיקה. לתמוך בחאלד ובמשפחתו. 
תמונתו של סמי, הצעיר בן ה-20 מלווה אותי ביחד עם עיניו הבוכיות של חאלד. יש רגעים שהם מעבר למחלוקת פוליטית או חישובי דרכי פעולה. רגעים שבהן חמלה אנושית מבטאת את מהותנו כבני אנוש. חאלד צריך איתו בני אדם וחווה שעושים תיקון. 
יניב שגיא

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו