טו בשבט הוא ה-חג
ביהדות שמבטא את הקשר בין האדם והאדמה. הקשר והחיבור שלנו לארץ שלנו.
טו בשבט גם מבטא את
האחריות שיש לנו למען העתיד. איננו נחים ומתפעלים ממה שעשו אבותינו וקודמינו,
שנטעו לפנינו ועכשיו אנחנו נהנים מפועלם ומפרי העצים שניתנו לנו. חובה עלינו
להמשיך את העבודה. להמשיך את התרומה. לדאוג לעתיד. לדורות הבאים. למעשה שימשיך
ויחבר בין האדם והטבע באופן שתתקיים זיקה הדדית מקיימת.
היום אנחנו מתברכים
בטקס זה בנטיעה חדשה כאן בגבעת חביבה. אל העשייה הציבורית שנועדה לבנות חברה
,ומדינה שמתבצעת כאן כבר 65 שנים (כמניין שנות הכנסת שחוגגת היום). מצטרף אלינו
השנה אלו"ט. אנחנו מתברכים בחיבור הזה. חיבור שמחדד לנו את היכולת לראות את ייחודיותו
של כל אדם ואדם, ותרומתו שלו למעשה של הכלל
רבי נחמן בליקוטי
מוהרן אמור לנו:
כִּי דַּע, כִּי כָל
רוֹעֶה וְרוֹעֶה יֵשׁ לוֹ נִגּוּן מְיֻחָד לְפִי הָעֲשָׂבִים וּלְפִי הַמָּקוֹם
שֶׁהוּא רוֹעֶה שָׁם, כִּי כָל בְּהֵמָה וּבְהֵמָה יֵשׁ לָהּ עֵשֶׂב מְיֻחָד,
שֶׁהִיא צְרִיכָה לְאָכְלוֹ. גַּם אֵינוֹ רוֹעֶה תָּמִיד בְּמָקוֹם אֶחָד. וּלְפִי
הָעֲשָׂבִים וְהַמָּקוֹם שֶׁרוֹעֶה שָׁם, כֵּן יֵשׁ לוֹ נִגּוּן כִּי כָל עֵשֶב
וָעֵשֶב יֵש לוֹ שִירָה
אם ננסה להאזין לצליל העולה בחלילו
של הרועה עת רועה הוא את צאנו, ככל הנראה לא נשמע את ניגונו של הרועה – אנו נקשיב
לניגונם של העשבים. ר"נ מתאר שלרועה עצמו אין ניגון משלו, כל ניגוניו באים לו
מהמקום בו הוא רועה את צאנו, מהעשבים המצויים שם ומצרכי הבהמות שעליהם הוא מופקד
וממשיך רבי נחמן ומסביר שהרועה הוא
לא רק פסיבי בשדה, הניגון שהוא שומע מהדהד:
חזרה:וְעַל-יְדֵי
שֶׁהָרוֹעֶה יוֹדֵעַ הַנִּגּוּן, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא נוֹתֵן כּחַ בְּהָעֲשָׂבִים,
וַאֲזַי יֵשׁ לַבְּהֵמוֹת לֶאֱכל. וְזֶה בְּחִינַת 'הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ,
עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ', הַיְנוּ שֶׁהַנִּצָּנִים גְּדֵלִים בָּאָרֶץ עַל-יְדֵי
הַזֶּמֶר וְהַנִּגּוּן הַשַּׁיָּךְ לָהֶם
על ידי כך שהרועה יודע את הניגון
ששמע משירת העשבים, על ידי כך בכוחו של הרועה והניגון להחיות את העשבים בחזרה,
ומתוך כך לתת אוכל לבהמות
40 עצי זית השנה אנחנו שותלים כאן
בגבעת חביבה ביחד עם אלו"ט
עצים שיסמלו את ההוקרה וההערכה
לארבעים שנה של מפעל שמוצא את הניגון המיוחד של כל אדם ואדם. ניטע כאן עצי זית
שיסמלו את התרומה והאמונה שלנו בעתיד. עתיד של שלום שישכון בארצנו ויהווה את הבסיס
לבניית חברה משותפת ומחברת בין אדם ואדמה.
חג שמח
תגובות
הוסף רשומת תגובה