דילוג לתוכן הראשי

18 שנה לרצח רבין הגיעה השעה שביבי יעשה מעשה

ב-23 ליוני 1992 חזר השמאל לשלטון , לאחר 15 שנים (למעט שנתיים של ממשלת אחדות שהובלה על ידי פרס). השמאל חזר, ובגדול. מפלגת העבודה בראשות רבין קיבלה 44 מנדטים. מר"צ  בראשות שולה אלוני קיבלה 12 מנדטים. ביחד היה לשמאל הציוני 56 מנדטים. אל ממשלת רבין חברה ש"ס של הרב עובדיה והרב דרעי עם 6 מנדטים. הממשלה נתמכה מבחוץ על ידי חד"ש שהיו לה 3 מנדטים ודראושה עם שני מנדטים. הליכוד הפך להיות מפלגת האופוזיציה הראשית עם 32 מנדטים. שמיר שהיה ראש ממשלה פעמיים התפטר וביבי הפך להיות מנהיג הליכוד.

רבין נבחר להיות ראש ממשלה בתמיכה ציבורית עצומה. בקמפיין הבחירות הוא הבטיח להגיע להסדר  עם הפלשתינאים תוך חצי שנה עד 9 חודשים. מצע העבודה דיבר על הסכמי שלום עם כל המדינות השכנות לישראל. רבין קיבל תמיכה ציבורית ומפלגתית  שמאז לא קיבל אף ראש ממשלה בישראל. העם אמר את דברו וביקש שלום. ורבין קיים:
בספטמבר 1993 – נחתם הסכם אוסלו הראשון עם הפלשתינאים שהגדיר את העקרונות לשלום בינינו לבינם. באוקטובר 1994 נחתם הסכם השלום בין ישראל לירדן וב 28 לספטמבר 1995 נחתם הסכם אוסלו ב' שהעניק לפלסטינים שלטון עצמי בערים הפלסטיניות בגדה וברצועה, וכן ב-450 כפרים פלסטינים. שישה שבועות מאוחר יותר נרצח יצחק רבין בגין הסכמי השלום שהוא עשה. רצח רבין היה רצח פוליטי שנועד לעצור את השלום. קדמה לו הסתה פוליטית של מנהיגי ציבור מהימין בהובלת ראש האופוזיציה שהפך בעקבות הרצח (7 חודשים מאוחר יותר) לראש הממשלה והיום הוא מכהן כבר בקדנציה השלישית שלו  בתפקיד זה. קדמה לרצח גם הסתה הלכתית בשוליים הקיצוניים של הציונות הדתית שנתנה הכשר הלכתי של דין רודף ( החובה הדתית להרוג יהודי שמסכן את חייו  או את רכושו של יהודי אחר). יגאל אמיר, הרוצח השפל, עמד גאה מול בית המשפט והסביר שאינו מתחרט על הרצח ושפעל ברשות ובסמכות מוסרית של רבנים.
השבוע , הייתי שוב בכיכר רבין בעצרת הזיכרון . יצאתי עצוב ונבוך מעוד עדות על היעילות וההצלחה של הרצח. לפני 18 שנה רבין נרצח ואיתו נרצחה דרכו. השבוע בכיכר היה מפגן של אחדות שנבנה על ידי תנועות הנוער (דבר יפה וחשוב בפני עצמו, ועל כך יבורכו), אבל לא היה ציבור. הכיכר  התמלאה בכ30 אלף מחניכי התנועות רובם המכריע מהתנועות הכחולות שמזוהות עם השמאל הציוני ומקרב חניכי הצופים. את חניכי ומדריכי בני עקיבא של הציונות הדתית בקושי הצלחתי לראות שם. את הציבור הבוגר של אזרחי ישראל לא ראיתי כי הוא פשוט לא בא. תנועות הנוער דיברו על הדמוקרטיה. על השלום הם לא מסכימים ולכן הם לא מדברים עליו, ולא מזכירים אותו במילה בקול הקורא המשותף שהוציאו לאזרחי
המדינה. אבל רצח רבין היה רצח פוליטי על מנת לעצור את השלום ולא סתם תקלה במנגנון דמוקרטי. 18 שנה שבכיכר הזו קיימו עצרות של זיכרון ודיברו על אלימות שמכרסמת את יסודות הדמוקרטיה ושרו שירים נוגים וניסו להיות ממלכתיים כדי שרצח רבין יוביל לאחדות ולא למחלוקת ודיברו על שלום, לפעמים, ונמנעו מלקיים את חשבון הנפש ההכרחי לשינוי. 18 שנים של המון דם ומלחמה ואין שלום. 18 שנים של העמקת המחלוקות והפערים והאדישות והייאוש. 18 שנים של התבססות והעצמת הכיבוש עד כדי כך שיש כיום סימן שאלה אם בכלל ניתן עוד להגיע להסדר 2 המדינות שיבטיח שישראל תהיה גם דמוקרטית וגם יהודית לדורות הבאים, או שזה כבר אבוד ועלינו לבחור בין המדינה היהודית למדינה דמוקרטית. 18 שנים שהפכו את אזרחי ישראל הערבים משותפים במדינה לפלסטינאים אזרחי ישראל. 18 שנים שבה מעמדה של ישראל בעולם השתנה מאחת המדינות האהודות ביותר לאחת המדינות השנואות ביותר.  זהו המחיר של רצח רבין שעליו לא דיברו בכיכר ועליו לא ידברו בעצרות והאירועים שיהיו כאן השבוע. כי זה לא ממלכתי. כי זה פוגע באחדות!
על איזו ממלכתיות ואחדות לעזאזל מדברים כאן ?  העם היהודי  שמקיים יום של צום ותענית על הרצח הפוליטי הקודם בישראל שקרה לפני יותר מ 2400 שנה (רצח גדליה בן אחיקם) ביטל לאחר עשר שנים בלבד את החובה הממלכתית לקיים עצרות זיכרון במערכת החינוך בישראל על רצח ראש הממשלה רבין. אין אחדות ואין ממלכתיות כי לא נעשה חשבון הנפש ולא לקיחת אחריות על האסון הלאומי הזה שלנו. חשבון נפש של שני הצדדים, אבל לא סימטרי. כי מצד אחד יצא הרוצח ומצד שני יצאה האדישות. בחשבון הנפש של הימין ושל הציונות הדתית  ורבני יש"ע היה צריך להגדיר קווים אדומים  שאין לעבור אותם. קווים אדומים לאלימות, לשנאת האחר. קווים אדומים למה שניתן לעשות בחייה של מדינה בתוקף ההלכה כפי שהיא מפורשת על ידי רבנים. בימין הפוליטי חשבון נפש אמיתי היה מוביל להגדרת גבולות ותרבות של מחלוקת. למניעת הסתה, למניעת גזענות, וכן, גם לבקשת סליחה של מי שחטא והלך בראש התהלוכה עם ארון המתים המדומה של רבין. של מי שחטא ועמד שם על המרפסת בכיכר ציון כשמתחתיו תמונותיו של רבין בדמותו של היטלר ובדמותו של ערפאת ועם רב צורח רבין בוגד, וכל זה לא גרם לו לצאת מול ההסתה . נהפוך הוא  - הוא נשאר שם , ונאם לקהל המשולהב ועשה מזה הון פוליטי.
אני מבקש לפנות אל כבוד ראש הממשלה שלי ביבי נתניהו ולהגיד לו  - זה עדיין לא מאוחר מדי: תכה על חטא – בקש סליחה.  זה עדיין הכרחי בשביל התיקון שנדרש מאיתנו כעם .
וחסר גם חשבון הנפש של השמאל – לא רק על האדישות שבה הפקרנו את רבין, כמעט לבדו, חשוף בצריח אל מול רודפיו. גם על האדישות כלפי מה שהרגישו וחוו באותם ימים הציבור שממנו יצא הרוצח. ציבור שמפעל חייו מתמוטט . ציבור שחטף מדי יום פיגועים בלתי נסבלים, שנאלץ לקבור את בניו ובנותיו וראה את מעשי ידיו טובעים בדם ודמעות. לא שותפות ולא חמלה הרגיש הציבור הזה באותם ימים משאר "שבטי ישראל". חשבון נפש אמיתי של השמאל היה מוביל לתובנות על איך מתקיימת שותפות במחלוקת, על איך ניתן לקיים מאבק אידיאולוגי בין אחים, על הצורך לכבד ולא לזלזל. על ההכרח לא להיות אדישים לסבל גם כאשר הוא בצד השני.
18 שנה אחרי רצח רבין. ביבי הוא ראש הממשלה שנמצא בעיצומו של מו"מ לשלום עם הפלשתינאים. בידך הדבר ביבי: ברצותך תעמיק המלחמה והמחלוקת ותיפול המדינה היהודית-דמוקרטית – ברצותך יושלם התיקון , יהיה כאן שלום וימשך המפעל הציוני.

הסימנים מראים שביבי מבין את זה. האם הוא מסוגל ?


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו