דילוג לתוכן הראשי

ערב ט' באב 2013 - בין תשעה באב להפגנות ערביי ישראל

רבים היו הצמים אתמול בארצנו. מחד המאמינים היהודים שצמו בגין חורבן בית המקדש, ומאידך המאמינים המוסלמים שצמים בימים אלה את צום הרמדאן.
אתמול בין צום לתענית יצאו  במקומות שונים בישראל מפגינים רבים מערביי ישראל למחות נגד הריסות הבתים ותוכנית "הסדרת בעיית הבדואים בנגב". נדמה שהפגנות אלה לא ריגשו במיוחד את הציבוריות הישראלית. קשה להסביר את האדישות וההדחקה שלנו. בעודנו מציינים את חורבן בית ראשון ושני, מצוי הבית השלישי (מדינת ישראל המודרנית) בסכנה.
ראוי שנחזור ונלמד את אגדות החורבן של בית המקדש:
על מה חרבה הארץ ? על קמצא ובר-קמצא חרבה ירושלים (מתוך אגדות החורבן גיטין נ"ו-נ"ח)
חורבן בית שני היה מאורע ששינה את תולדות עמנו ואת תולדות ארצנו. הן מבחינה לאומית והן מבחינה רוחנית-דתית.
שאלה מרכזית הטרידה את אנשי דור החורבן. מדוע נגזר חורבן בית שני? האם יש לראות בחורבן הסתר פנים? (יומא ט) ״מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, גלוי עריות ושפיכות דמים, אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים. מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם, ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות ושפיכות דמים".
להלן סיפור מעשה קמצא ובר-קמצא  לפי ספר האגדה של ביאליק:
מעשה באדם שהיה אוהבו – קמצא
ושונאו – בר קמצא.
עשה סעודה.
אמר לו לשמשו - לן והבא לי אח קמצא בר קמצא.
הלך והביא לו את בר קמצא.
בא בעל הסעודה ומצאו יושב.
אמר לו: הרי שונא אתה לי ומה לך כאן? עמוד וצא!
אמר לו: הואיל ובאתי – הניחני, ואתן לך דמי כל מה שאוכל ואשתה.
אמר לו: לא!
אמר לו: אתן לך דמי חצי סעודתך...
אמר לו: לא! אתן לך דמי כל סעודתך...
אמר לו: לא. תפסו בידו, העמידו והוציאו.
אמר בר קמצא – הואיל וישבו חכמים ולא מיחו בי – מכלל שנח להם – אלך ואלשין עליהם לפני המלך.
בא ואמר לו לקיסר: מרדו בך יהודים.

בסיפור הזה בר קמצא מצטייר כאיש מתון, הנוהג בתבונה ומנסה להגיע לידי פשרה עם בעל הסעודה כדי שלא להימנע מבושה אבל הלה אינו מוכן להתפשר ולוותר ונוהג בו באלימות לעיני כל ציבור האורחים.
העלבון והחרפה הופכים את בר קמצא המתון לאדם שיצר הנקמה דוחפו לעשות מעשים שלא התכוון לעשותם מראש. על העובדה ששונאו גרשו בחרפה עוד היה מוכן להבליג אבל שתיקת החכמים שברה אותו וגרמה לו. להלשין לקיסר ולדחוף לחורבן
שנאת החינם עליה מדברים בישראל כיום נהוגה להיאמר רק ביחסים שבינינו היהודים לבין עצמנו. אבל בארץ הזאת יש כבר כמעט רע מהאוכלוסייה שאינם יהודים ושנאה גדולה מרחפת מעליהם. שנאה של יהודים כלפי ערבים ושנאה של ערבים כלפי יהודים. מהשנאה יבוא החורבן. השנאה שמובילה לגזענות  שלנו שמאיימת על הדמוקרטיה, והשנאה שמובילה לייאוש שלהם שמאיים על פגיעתם במדינה.
נחזור לבר קמצא ונראה איך העדר התחשבות ויכולת לקיים שיח מכבד כבסיס לשותפות בחברה, דוחף את החלש והפגוע למעשי קיצון שמובילים לחורבן.
כך צריך להבין את השלכות הריסות הבתים ותוכניות למיניהן שנעשות ללא הידברות  וללא שותפות. במקום לפתור את הבעיה אנחנו מסכנים את עצם קיומה של מדינת ישראל היהודית-דמוקרטית.


תגובות

  1. שלום רב!

    הניסיון להימנע מפענוח של המסרים האמיתיים של כותבי התלמוד ימשיך לגרום עלינו את ההשלכות של אי-ידיע של הסיבות של החורבן המתמשך של העולם.

    מתכבד להציע פענוח (לא פרשנות אלא הפענוח) של שתי נקודות של אגדת החורבן - הפענוח של המילים הראשונות והמילים האחרונות של האגדה. הנה שני קישורים לציטוט:

    https://drive.google.com/folderview?id=0B8mGY6JYOQDOfmxuWUl1Zkt1X0ZTa09SSklMMlRDallGT25KVkpUQ3FqWnJDZ004MjRBQkU&usp=sharing

    http://barkamtza2007.blogspot.com/2015/09/Kamtza.and.BarKamtza.html

    בכבוד רב ועם איחולי של שנה טובה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו