דילוג לתוכן הראשי

Re*Act for Humanity - חסידי אומות עולם

פרויקט חילופי נוער ישראל – גרמניה – פולין

במסגרת התכנית לחילופי נוער גרמניה-פולין-ישראל מטעם גבעת חביבה, מתקיים זו השנה השלישית פרויקט חילופי נוער בין תיכון מגידו (המגמה ללימודי ערבית) ותיכון כפר קרע.

במהלך המפגש בארץ ובביקורנו בחו"ל, אנו נמתח חוט מקשר דמיוני בעזרת דמותם של 8 אנשים מפולין, גרמניה ואלבניה שהוכרו ע"י יד ושם כחסידי אומות עולם.
נעמיק בהכרות ברמה אישית של אותן הדמויות וננסה למתוח חוט מקשר ביניהם, תוך התחקות אחר המוטיבציה שלהם להציל נפשות.
כמו-כן נלמד על דרך פעולתם, הסיכונים שהם לקחו על עצמם ועוד.
נשאל את עצמנו מהן אותן תכונות ההופכות אדם מן השורה להומניסט ופעיל למען הצלת אחרים, לפעמים תוך סיכון חייו וסביבתו הקרובה.

להלן רשימת חסידי אומות עולם שבחרנו:
מגרמניה:  Jean JülichGertrud SteinlLieselotte FlemingFranz WeschenfelderMad Helmy (רופא מוסלמי גרמני)
מפולין
Stansilawa RotmanIrene Obdeke,Ruth ZielinskiSchindler Oskar (שני האחרונים גרמנים שפעלו בקרקוב)
מאלבניה: סיפור קהילת "בסה"
אלבניה נכבשה על ידי הגרמנים בספטמבר 1943. האלבנים לא נשמעו להוראות הגרמנים למסור את רשימת היהודים באלבניה. כתוצאה מכך, היה מספר היהודים באלבניה בתום מלחמת העולם השנייה גבוה מאשר היה בראשיתה.

סבב ראשון: ביקור בארץ - אוקטובר 2018
בסוף אוקטובר אירחנו לשבוע  את קבוצת בני נוער מגרמניה ופולין.
האורחים, יחד עם מארחיהם מתיכון מגידו ומתיכון כפר קרע, עברו סמינר מרתק בגבעת חביבה.
הסמינר עסק במפגש בין-תרבותי והתמקד במחקר על דמויות חסידי אומות עולם, על הצלה וגבורה  בעבר ובהווה.
לאחר מחקר משותף  אודות דמויות המפתח (חסידי אומות עולם מפולין, גרמניה ומוסלמים מאלבניה) התלמידים שרטטו קווי אופי מיוחדים ומשותפים לאותם אנשים שעסקו בהצלה.
שאלנו את עצמנו מה היו המניעים למעשי הגבורה, אלו סכנות ערבו למצילים ולנרדפים בעת ההיא, מי הם אותם הנרדפים בימינו ומה נדרש מאיתנו על מנת להושיט עזרה לאלו הנמצאים בסכנה קיומית.
ביקרנו את אצל משפחת שומאלי מחדרה (משפחה/חמולה מוסלמית, החיה בשכנות טובה יחד עם יהודים מזה עשורים) שמענו את סיפורם על הצלת משפחה יהודית שכנה בזמן מלחמת הקוממיות (נכבא) וסיירנו באיזור.
טיילנו במדרחוב בזכרון יעקב, למדנו על ההיסטוריה של המקום ועברנו הפעלה מגבשת.
בהמשך השבוע ביקרנו ביד ושם, שם החלו התלמידים להתחקות אחר חומרים ארכיוניים אודות חסידי אומות עולם בספריית המוזיאון.
ביקרנו בבית אבות (בית מוסס) בירושלים שם שמענו את עדותם של ניצולי שואה מגרמניה ופולין.
התלמידים הגרמנים ופולנים ביקרו בבית לחם, ים המלח ותל אביב-יפו והתארחו אצל משפחות התלמידים מתיכון מגידו ומתיכון כפר קרע.

מה צפוי לנו בהמשך?
  • v   במהלך המסע המשותף נברר איך הנציחו את סיפורי הגבורה בארץ, בגרמניה ובפולין. מה למדה האנושות מאנשים אלו ונלמד על דרך פעילותם.
  • v   נלמד כיצד חיו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה בגרמניה, פולין ובאלבניה ומה קרה בארץ במהלך שנות הארבעים של המאה הקודמת.
  • v   נלמד על מניעי תופעת האפלייה בחברה המודרנית בהווה ומי הן אותן הקבוצות הנמצאות כיום בסכנה עקב גזענות ואפליה.
  • v   נברר אילו קבוצות היום נמצאות בשוליי החברה שלנו ומהן הסכנות האורבות להן ולנו כחברה, אם לא נדע להכיל את השונה בתוכנו.
  • v   נחשוב יחד כיצד יכולים בני אדם בעלי רקע דתי, תרבותי וחברתי שונה, לחיות יחד בשלום.
  • v   ברמה הקבוציתית נתרגל דיאלוג פתוח וקשוב, נחלוק יחד חוויות רבות ונשאל את עצמנו מה הקשר של כל אחד מאיתנו ושלנו כקבוצה לבעיות של אפליה.
  • v   בחלקו הראשון של הפרויקט, שהתקיים בחודש אוקטובר-נובמבר בישראל, קיימנו סדנאות משותפות , התלמידים הגרמנים והפולנים התארחו במשפחות יהודיות וערביות וביקרו בירושלים (יד ושם), בית לחם (הגרמנים והפולנים), ים המלח ותל אביב-יפו.

v   בינואר 2019 מתוכננת משלחת גומלין לגרמניה ופולין. המסע יתחיל בנירנברג ואחר כך ניסע כולנו יחד לפולין (קרקוב).
v   במהלך השבוע המשותף נבקר באתרי פעילות של חסידי אומות העולם אותם הקבוצה חוקרת ונמשיך לקיים סדנאות.
v   נפיק יחד תוצרים בעזרת מתודולוגיות שונות (דמויים חזותיים, הצגות ועוד) על מנת לתאר את סיפורם של חסידי אומות העולם.







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו