דילוג לתוכן הראשי

לצאת למחאה גדולה

"לא ניתן לכם להרוס את המדינה". פרסום לקראת ההפגנה (צילום מסך מתוך פייסבוק)

יניב שגיא- מנכ"ל גבעת חביבה

שום דבר לא הכין אותי לכך שהמשחקים הפוליטיים הפופוליסטיים של ראש הממשלה ומפלגות הקואליציה ינחיתו עלינו חוק לאום גזעני שמשנה לחלוטין את תמונת המצב. רשמו לפניכם, בתאריך: 18/7/2018 מדינת ישראל שינתה את הגדרת מהותה. ממאי 1948 ועד השבוע שעבר הגדרנו את מהותנו כמדינה יהודית-דמוקרטית. כלומר כמדינת הלאום של העם היהודי שהיא גם מדינתם הדמוקרטית והשוויונית של כל אזרחיה, ללא הבדל מין,דת גזע ולאום. "מגילת העצמאות" הייתה לא רק החזון המייסד של ישראל, היא גם הייתה הקונצנזוס שהגדיר את גבולות המגרש של השיח הציבורי וחוקי המדינה. כל זה שייך לעבר.

כנסת ישראל שהעבירה את "חוק הלאום" החליטה שמעכשיו, על פי חוק יסוד, כל מי שאינו יהודי הוא אזרח סוג ב' במדינת ישראל. החוק הזה מיועד להעביר מסר ברור: מדינת ישראל שייכת רק ליהודים, אלו שחיים כאן, ואלו שלא חיים כאן. וביחס ל - 20 אחוז מאזרחי המדינה שהם מיעוט ילידי ערבי, המסר הוא - זו לא ארצכם, ולנו לרוב היהודי אין שום כוונה לדאוג לזכויות הפרט שלכם, ולבטח לא לזכויות לאומיות קולקטיביות.
הכרזת העצמאות של המדינה וכל החקיקה מאז ועד היום ניסו לשמר את האיזון בין זכותו הטבעית של העם היהודי לבית לאומי לבין מחויבותנו לדמוקרטיה ולשוויון, ואילו החוק הזה שאמור להיות מאין מבוא לחוקה עתידית אינו עוסק בכלל בדמוקרטיה, בזכויות אדם ובשוויון. זוהי ישראל החדשה כפי שחוזים אותה מפלגות הקואליציה: מדינה יהודית לא דמוקרטית שבזה למיעוט הלאומי הגדול שחי בה.

שמעתי תגובות שממעיטות במשמעות של החוק, משהו כמו: זה סתם מילים וסיסמאות אבל לא יהיו לזה השפעות בפועל, ואני רוצה לומר: ההשפעות כבר קיימות, כאן ועכשיו ובאופן מיידי. אני מזמין אתכם לשוחח עם כל אדם לא יהודי שחי בישראל ולשמוע את תחושת העלבון הצורב, התסכול, הייאוש, הנכונות לצאת מהמשחק הדמוקרטי אנשים שהקדישו את חייהם לחבר בין זהותם הערבית-פלסטינית לבין מדינתם ישראל והיום מרגישים כמו נתינים חסרי מדינה.

ומה בער לנו לשנמך את השפה הערבית ? למה למרות שהערבים מהווים 20% מהאזרחים בישראל והם מיעוט ילידי – החוק לא מכיר בזכות הבסיסית ביותר שלהם לשפה? האם אנחנו מבינים שיש בכך פגיעה לא רק בזכויותיהם של האזרחים הערבים לכבוד, לשפה ולתרבות, אלא גם באפשרות לנהל את חייהם ולממש את זכויותיהם ? לי נראה שהרצון לבטל את מעמדה הרשמי של השפה הערבית מיועד בעיקר "להראות להם" מי בעל הבית, אבל התוצאות וההשלכות הן דחיקת אזרחי ישראל הערבים אל הזרועות החמות והמושטות של התנועה האסלאמית הצפונית והכוחות הקוראים להתבדלות והתרחקות מהחברה הישראלית. מי שחושב שזה יקנה לנו, היהודים, יותר בטחון והכרה בחיינו כאן חולם בהקיץ.

ונמשיך לקביעה בחוק שההתיישבות היהודית בישראל היא ערך לאומי ועל המדינה לקדם אותה. ממש חדש, באמת בשביל זה היה צריך את החוק אחרי שבמשך 70 שנה הקמנו 700 ישובים יהודים בישראל ואפס ישובים ערבים. אז מה בדיוק בער לנו לעגן בחוק הסעיף שקובע עדיפות לאוכלוסייה היהודית על פני הערבית בתחום ההתיישבות והדיור, ולפיכך מפלה על בסיס השתייכות לאומי ? כלומר החלטנו שאחרי 70 שנה במקום ליצור אפליה מתקנת ושוויון הגיע הזמן לעגן בחוק את אי השוויון והאפליה כנגד האזרחים הערבים.

לראשונה בחיי אני מרגיש איום אמיתי על חיי בישראל. זהו לא איום חיצוני מהאיראנים ובטח לא מחמאס. זהו איום פנימי מהלאומנים הגזענים שמאיימים לייצר כאן משטר שאיני מוכן להיות חלק מממנו. אנחנו במדרון חלקלק שבסופו ממתינה לנו המדינה הפשיסטית ואני לא מתכוון להפוך להיות גזען שנהנה מחוקים שמבטיחים את היותי גזע עליון במדינה. הגיעה שעת המעשה לפני שיהיה מאוחר. זוהי לא שעתם של האדישים ולא שעתם של המיואשים זו השעה לחבר כוחות ולצאת למאבק להצלת ישראל מעצמה. זהו מאבק פוליטי. כן, פוליטי גם אם אתם בזים לפוליטיקה ולפוליטיקאים מי שלא ילכלך את ידיו במאבק הזה הוא שותף לאובדננו.

אז מה עושים? קודם כול יוצאים למחאה גדולה. לא הערבים צריכים להוביל אותה כי אם יהודים וערבים ביחד. כולנו קורבנות של הגזענות. צריך להרים קול זעקה גדולה שתשטוף את ארצנו המשותפת, שתחבר אליה גם את יהדות התפוצות שברובה הגדול מתביישת בישראל של חוק הלאום. זעקה שתחבר בין נוער העתיד לוותיקי הארץ  שהיו כאן טרום עצמאות ו"נכבה", שמבינים היטב שהארץ הזאת משותפת לכול יושביה על שני לאומיה ושלעולם לא נחיה כאן בביטחון אם נבסס את קיומנו על עוול, הפרדה ואי שוויון. ואחרי המחאה יהיה צריך לדאוג לשינוי החקיקה. דרך בג"צ שיפסול את החוק, או דרך ביטול החוק באמצעות 61 ידיים שיונפו בכנסת כנגד הבושה.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

חוק הלאום - הצהרת גבעת חביבה

אנו, חברי המועצה הציבורית של גבעת חביבה מחזקים את ידיהם של כל אלו המובילים יחדיו -  גם בימים קשים אלו נוכח חוק הלאום – סדר יום ליצירת חברה משותפת בישראל.  חברה ישראלית המושתתת על שוויון אזרחי, דמוקרטיה מהותית והגנה למיעוטים - ערכים שבאים לידי ביטוים הנחרץ במגילת העצמאות של מדינת ישראל. אנו מתנגדים באופן מוחלט לחוק הלאום הדורסני שחקיקתו הנחפזת יצרה קרע עמוק בין האזרחים הערבים לבין המדינה ומבקשים לבטלו לאלתר. זהו חוק מפלג הפוגע אנושות בחוסן החברתי של כולנו ושומט את הלגיטימיות מאזרחותם של כ-20 אחוזים מאוכלוסיית המדינה. חוק המבטל את עיקרון השוויון המהווה מרכיב קריטי במאמצינו לכינונה של חברה משותפת בישראל ופוגע ביסודות הדו-קיום השוויוני עליהם אנחנו עמלים מזה כ-70 שנה. לצד החששות הקשים, אנו שואבים עידוד ותקווה מהקולות הרבים של אזרחים ואזרחיות המוחים נגד החוק - נקודות אור בחשכה שנכפתה על כולנו - ומתגייסים יחד עם כלל הארגונים הפועלים בתחום כדי לחזק את המחאה האזרחית ולהעצים את קולה. אנו קוראים לציבור היהודי בישראל להושיט יד תומכת לאזרחים הערבים כשותפי אמת במאבק וב