דילוג לתוכן הראשי

קריאת גבעת חביבה להזדהות עם החברה הערבית במאבקה כנגד הריסת בתים

השבוע ביום שלישי ה28/4 תתקיים שביתה כללית בחברה הערבית בישראל. היא הוכרזה כמחאה על שרשרת הריסות בתים שהיו בשבועות האחרונים בישובים הערביים. נהרסו בית בכפר כנא בגליל וחמישה בתים בדהמש שבין רמלה ולוד.
המדיניות של הריסת הבתים מבוססת אמנם על תואנות חוקיות, אך היא אינה אלא תוצאה של אפליה מתמשכת - בהקצאת קרקעות ציבוריות, בתכנון הישובים, ובמציאת פתרונות למצוקת הדיור. בכפר כנא, שבה נהרס בית משפחת ח'טיב, התגוררו כ-15 אלף תושבים כשנכנסה לתוקף תוכנית המתאר ב-1995.
כעת, עשרים שנה אחר כך, עדיין אין תוכנית מתאר חדשה, אך מספר התושבים עלה ל-25 אלף. הכפר דהמש, ש-16 מבתיו מיועדים להריסה, הוא כפר לא מוכר היושב על אדמות פרטיות של תושביו, המדינה איננה מקיימת דיאלוג עם התושבים , איננה מכירה בכפר ולכן גם מיועדים הבתים להריסה.
בעיית הבניה בחברה הערבית קיימת מזה שנים רבות. לרוב היא איננה מוסדרת בגלל העדר תכניות מתאר בחלק גדול מהיישובים הערבים במדינה, ובחלק אחר בגלל שקיימים יישובים שבכלל אינם מוכרים למרות שהם קיימים לפני קום המדינה, ובמקרים אחדים בגלל טעויות תכנון של מנהל התכנון שלא העניק לגיטימציה של יישובים ומבנים קיימים. מוסדות המדינה התעסקו בעיקר ברגולציה ולא בשיח עם התושבים.
האפליה בתחום של קרקעות ודיור קיימת מקום המדינה. מאז 1948 ועד היום שתי הקבוצות הלאומיות שחיות בישראל, האזרחים היהודים והערבים, גדלו בשיעורים דומים (פי 8-10). בתקופה זו המדינה הקימה כ-700 יישובים חדשים וערים חדשות ליהודים, ולא הקימה אף יישוב בעבור הערבים, פרט לעיירות לבדואים שפינתה בנגב.
אנחנו בגבעת חביבה קוראים לרשויות המדינה להשקיע בתוכניות מתאר עדכניות, שלוקחות בחשבון את הגידול הטבעי של האוכלוסייה הערבית, את הצרכים הגוברים כתוצאה ממודרניזציה ביישובים הערבים, את הצורך בהקמת אזורי תעסוקה ובילוי, ואת החיבור שלהם לתחבורה ציבורית. האם ניתן לקיים חברה משותפת כאשר20% מהאזרחים הערבים חיים ביישובים שיש להם סמכות תכנונית על 3% מקרקעות המדינה ? תחומי השיפוט הקטנים האלו אינם מאפשרים צמיחה טבעית. בניית חברה משותפת צריכה להיות מושתתת על ערכי שוויון וכבוד הדדי.
שזה צריך להשתקף לא רק בפעולות חינוך, ושותפות כלכלית, אלא גם בסולידריות חברתית ופיתוח חזון משותף. חזון משותף צריך להעניק לגיטימיות אזרחית מלאה לאזרחים הערבים בישראל, וזה צריך לכלול הכרה ביישובים הערבים הקיימים, הקמת יישובים חדשים לפתרון מצוקות דיור, מתן לגיטימציה לבנייה הקיימת שלרוב נעשתה בגלל חוסר תכנון מטעם רשויות המדינה, והכנת תכוניות מתאר להכיל את הצמיחה הטבעית של החברה הערבית במדינה. אנו רואים בממשלה אחראית לאפליה בתכנון ובקרקעות המביאה להריסות בתים. השלכת אנשים לרחוב לא תביא פתרונות, אלא רק תגביר את המצוקה.
על מנת להביא לבניה חוקית ומאושרת בישובים הערבים על הממשלה לאשר בהקדם תכניות מתאר ראויות לישובים הערבים, להקצות קרקעות מדינה לבניה באופן שוויוני ומותאם לצרכים של החברה הערבית, ולהימנע מהריסות בתים ומהשלכת בני אדם לרחוב. אנו קוראים לממשלה לעצור את הריסת הבתים ולהיכנס לדיאלוג רציני עם מנהיגות החברה הערבית לטובת מתן מענה כולל לבעיה קשה זו. אנו בגבעת חביבה, מכריזים על שביתת הזדהות של שעה ביום שלישי שבה נקיים אסיפת עובדים. אני קורא לכל הגופים שעובדים במשותף עם החברה הערבית לנקוט בצעד הזדהות, ולהכריז על שביתה של שעה ביום שלישי, כולל רשויות מקומיות יהודיות שכנות ליישובים ערבים, עסקים שבהם עובדים ערבים, וגופים של החברה האזרחית שמקדמים שוויון, דו-קיום וחברה משותפת.
יניב שגיא,
מנכ"ל גבעת חביבה

הריסות בתים בכפר דהמש, 15.4.15


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

חוק הלאום - הצהרת גבעת חביבה

אנו, חברי המועצה הציבורית של גבעת חביבה מחזקים את ידיהם של כל אלו המובילים יחדיו -  גם בימים קשים אלו נוכח חוק הלאום – סדר יום ליצירת חברה משותפת בישראל.  חברה ישראלית המושתתת על שוויון אזרחי, דמוקרטיה מהותית והגנה למיעוטים - ערכים שבאים לידי ביטוים הנחרץ במגילת העצמאות של מדינת ישראל. אנו מתנגדים באופן מוחלט לחוק הלאום הדורסני שחקיקתו הנחפזת יצרה קרע עמוק בין האזרחים הערבים לבין המדינה ומבקשים לבטלו לאלתר. זהו חוק מפלג הפוגע אנושות בחוסן החברתי של כולנו ושומט את הלגיטימיות מאזרחותם של כ-20 אחוזים מאוכלוסיית המדינה. חוק המבטל את עיקרון השוויון המהווה מרכיב קריטי במאמצינו לכינונה של חברה משותפת בישראל ופוגע ביסודות הדו-קיום השוויוני עליהם אנחנו עמלים מזה כ-70 שנה. לצד החששות הקשים, אנו שואבים עידוד ותקווה מהקולות הרבים של אזרחים ואזרחיות המוחים נגד החוק - נקודות אור בחשכה שנכפתה על כולנו - ומתגייסים יחד עם כלל הארגונים הפועלים בתחום כדי לחזק את המחאה האזרחית ולהעצים את קולה. אנו קוראים לציבור היהודי בישראל להושיט יד תומכת לאזרחים הערבים כשותפי אמת במאבק וב