דילוג לתוכן הראשי

نداء جبعات حبيبة للحكومة من أجل انقاذ المجتمع المشترك في إسرائيل

تنظر جبعات حبيبة والمركز اليهودي العربي للسلام بقلق بالغ إلى التدهور الأخير والمتفاقم في العلاقات اليهودية والعربية، والذي يهدد المجتمع الإسرائيلي بأكلمه. إن هذا التشابك الخطير بين التمييز البنيوي القائم منذ سنوات عديدة، كما تم وصفه من قبل "لجنة أور"، والضائقة الاقتصادية، والعنصرية المتفاقمة، ومشاعر الملاحقة السياسية، والتقصير في معالجة اعتداءات جماعة "تدفيع الثمن"، وتهديد الوضع الراهن في الحرم القدسي الشريف، والشعور بوجود قانون آخر للتعامل مع المواطنين العرب (كما تم التعبير عنه في الأحداث الأخيرة في كفر كنا) – جميع هذه الأمور تؤدي إلى إمكانية أن يستبب أي حدث بإشعال المنطقة المتفجر أصلا في ظل هذه الظروف.

نشد على أيدي القيادات المحلية في المجتمع العربي، وشركاءنا من منظمات المجتمع المدني التي تبذل جهودا جبارة من أجل تهدئة الأوضاع وتقليص الأضرار اللاحقة في نسيج الحياة المشتركة. لكن هذا غير كاف!!
نحن ندعو القيادات العليا في الدولة، وعلى رأسها رئيس الحكومة، بالعمل من أجل خطاب مغاير للتعامل مع المواطنين العرب في إسرائيل، والتنصل بشكل حازم من تصريحات شركائه  التي تنادي بالإقصاء والتحريض، واتخاذ الخطوات من أجل تحويل المواطنة الإسرائيلية إلى مواطنة فعلية بالنسبة للمواطنين العرب عن طريق الحوار المتواصل والمثابر مع القيادات العربية، وتقديم الحلول بعيدة الأمد لاحتياجات المجتمع العربي.

نحن ندعو الحكومة وقيادات الجماهير العربية، ولجنة المتابعة، إلى اجتماع طارئ مشترك، وبذل الجهود من أجل لفتح قنوات حوار ولمنع التدهور الشامل.

نحن نقول لوزير الأمن الداخلي: تراجع عن تصريحاتك التي تؤجج المشاعر وتلحق الأضرار بسلطة القانون السويّ في إسرائيل.
 نحن ندعو المفتش العام للشرطة إلى توضيح االتعليمات بخصوص التعامل المتساوي الذي يجب على الشرطة منحه لجميع مواطني الدولة وسكانها دون فرق في القومية، الجنس والعرق، وتنحية رجال الشرطة المتورطين في حادثة كفر كنا حتى نهاية التحقيقات.
 نحن نقول لوزير التعليم: لقد آن الأوان للوفاء بتعهداتك وللتبني الفوري لخطة قومية للتربية على الحياة المشتركة بناء على التوصيات التي قدمت للوزارة منذ العام 2009. فأطفال إسرائيل الذين يتربون في نظام  تعليم منفصل معرضون لإعلام يؤكد بشكل خاص على الصراع بين أجزاء المجتمع الإسرائيلي، ينشؤون كعنصريين. ومن أجل منع ذلك يجب توظيف الموارد المضاعفة في اللقاءات بين اليهود والعرب، زيادة الدعم لذلك وعدم تقليصه كما يحدث على أرض الواقع.
نحن ندعو إلى بناء وتوسيع الشراكات بين الجيران، وخلق آليات واسعة للشراكات المجتمعية على أساس المصالح المشتركة، وخلق التواصل بين البلدات اليهودية والبلدات العربية المجاورة. وكما يثبت النموذج الذي أقامته جبعات حبيبة وتعمل على أساسه، فهو الأساس المتين لبناء المجتمع المشترك في إسرائيل على مستوى المناطق وعلى مستوى الدولة كلها.
نحن ندعو ونحث جميع القلقين مثلنا عدم الوقوف على الحياد، والعمل سوية في النضال من أجل الحفاظ على الطابع الديمقراطي والإنساني للمجتمع المشترك في إسرائيل.

باحترام،
ينيف سغي – مدير جبعات حبيبة
رياض كبها – مدير المركز اليهودي العربي للسلام، حبعات حبيبة

محمد دراوشة – مدير المساواة والمجتمع المشترك، جبعات حبيبة

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו