דילוג לתוכן הראשי

גזענות 2013

על ראש הגבעה עומדת פרה

פותחת סוגרת ת'תחת שלה

בא החזיר תקע לה גרגיר

וכך נולד השומר הצעיר
שיר עם ששמענו רבות בילדותנו כאשר נוער מתנועות אחרות נהג להקניט אותנו

1. מזה כחצי שנה אני מכהן בתפקיד מנהל גבעת חביבה. מדי יום אני נפגש עם עשרות אנשים, מנהיגי ציבור, פקידי מדינה, ארגונים חברתיים, אנשים מחו"ל, נוער, מבוגרים, דתיים, חילוניים, ערבים ופלסטינים. המפגשים מרתקים - פה ושם בארץ ישראל. תמונת המציאות המורכבת והמאתגרת של ישראל 2013 נפרסת לפניי יום יום מפיהם של דוברים רבים. אני בוחר לשתף אתכם בטור זה במחשבות ובסיפורים שמתקשרים אליהן. קראתי לטור "על ראש הגבעה" הן משום שמקורותיו בעשייה של גבעת חביבה, והן משום הזימזום הסאטירי של "ישראל הישנה" בה גדלתי שגם כאשר היו "יורדים" עלינו ה"שמוצניקים", תמיד זה היה מלווה בקריצה של ההערכה ושותפות, מן הסוג שכיום בשנת ה-100 לתנועה הם הרבה יותר נדירים.

2. ואלה שמות:
המורות סוהד אבו זמירה וחברתה רויטל וולקוב - הותקפו בירושלים על ידי חבורת נערים דתיים.
חסן אוסרוף - ערבי ישראלי שמועסק כעובד ניקיון של עיריית תל אביב, הותקף בטיילת הרברט סמואל בעיר על ידי חבורה של יותר מ-20 צעירים יהודים. הוא אושפז בבית החולים איכילוב עם פגיעות בראשו, בארובת העין ובלסתו.
אנא אמטיר - צעירה דתייה שחלפה בתחנת הרכבת הקלה נתנה לפתע אגרוף בפרצוף לאישה הערבייה שהמתינה במקום. כשהאישה ניסתה להתגונן בחזרה, החברות של התוקפת באו לעזרתה, החלו להכותה והדפו אותה לעבר קיר התחנה.
נימר שרקאווי - ארבעה צעירים תושבי טבריה נעצרו בחשד שהכו בשבת לפנות בוקר את נימר שרקאווי (43) מנצרת עילית, שנפש בחוף חורי עם אשתו.
אולאד איסא (57) - תושבת נצרת עילית שהותקפה בקללות ויריקות ודרישה שתתפנה "מהשכונה היהודית" שבה היא חיה כבר 20 שנה

אלו השמות שספגו על גופם ונשמתם את עוצמת השנאה והגזענות שקיימת בישראל נגד ערבים. המכים לרוב צעירים, לרוב דתיים, הם לא עשבים שוטים. הם לא מייצגים רק ציבור קיצוני. הם בלב הציבור הישראלי. זה כתוב במחקרים שנעשו על עמדות של צעירים בשנתיים האחרונות. זה נמצא במיליוני טוקבקים מזוויעים. זה לא הם – זה אנחנו. תדברו עם צעירים תשמעו באוזניכם. לדעתי זו סכנה קיומית למדינת ישראל, לא פחות מהאיום האיראני. אם עתידנו הוא חברה גזענית ולא דמוקרטית אז לא נתקיים. פשוטו כמשמעו. הכתובת היא כרגע על הקיר, מרוססת במקומות רבים בישראל וחרוטה על הגוף והפנים של השמות שהוזכרו למעלה. האם נצליח לפעול רק כשיהיה כאן רצח על רקע גזעני?

3. עם סכנין באצטדיון "טדי"
מעניין לעניין, באותו עניין. סיפור אישי מלפני 3 שבועות כאשר הצטרפתי להנהלת קבוצת הכדורגל של בני סכנין כאשר בעיצומה של " פרשת הגזענות" של בית"ר ירושלים התקיים משחק באיצטדיון "טדי" בין הקבוצות. מספר ימים בלבד לאחר שאוהדי בית"ר תלו את השלט: "ירושלים טהורה לעד".
בשנת 1991 נחנך בירושלים אצטדיון "טדי" לכבודו של ראש העיר טדי קולק.
טדי נולד בבוקרשט אבל את ילדותו ונעוריו העביר בווינה שם השתייך לתנועת הנוער היהודית "כחול לבן". הייתה זו תנועה שיועדה לבניהם של משפחות מתבוללות שהיו מעוניינים ללכת לתנועות נוער כלליות, אבל נדחו על ידי תנועות נוער לאומיות גרמניות שסרבו לקבל יהודים לשורותיהם. צחוק ההיסטוריה הוא, שכמאה שנה מאוחר יותר, באצטדיון הקרוי על שמו, מתנהל המאבק הגזעני נגד קבלת ערבים לקבוצה הייצוגית של ירושלים. כאשר התקיים המשחק, החלטתי להצטרף לידידי גבעת חביבה מסכנין (שבה יש לגבעה שלוחה) ולידידי מאזן גנאים, ראש העיר ולנסוע איתם לגוב האריות של "טדי". כאקט של סולידריות ושותפות. ישבתי שם באיצטדיון יחד עם חברי הנהלת הקבוצה במה שנקרא "יציע הכבוד", אבל הרבה כבוד לא היה שם. היות ו"זכיתי" לשבת בדיוק בכסא שמאחורי ח"כ טיבי, והייתי היהודי היחידי בין חבורת הערבים שישבה למעלה ביציע, זכיתי להרגיש את שנאת האלפים היוקדת. שם ביציע הכבוד אלפי אנשים לימדו אותי דברים על אמא שלי שלעולם לא ידעתי.... הקללות ניתכו כאשר סכנין הובילה והצליחו לנסוק גבוה יותר כאשר בית"ר השוותה. תודה לאל שנגמר בתיקו....שמחתי על ההזדמנות לחוות את החוויה שחווים אנשי סכנין כאשר הם מגיעים ל"טדי", זה חידד את התחושה של "דברים שרואים משם לא רואים מכאן" וזה כואב, מאוד כואב לראות את אחיי היהודים (כנהוג לומר בימי בנט אלו) שטופי השנאה והזעם. לא זו היהדות מבית מדרשם של הלל הזקן, הרמב"ם והרב לאו של ימינו. זו יהדות אחרת עם מוסר אחר שמשחיר את פני עמנו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו