דילוג לתוכן הראשי

רעיון הטרנספר הקולקטיבי פוגע בנו ערבים ויהודים


בעמוד 13 של תכנית המאה, כמעט כלאחר יד, בין כול הסעיפים על סיפוחים ומדינה פלסטינית בתנאים, מתחבר נשיא ארה"ב לחזון הטרנספר ומוסיף לזה הצדקה שאמורה לזעזע כול יהודי שחי בארצות הברית. דבר מדהים בפני עצמו כשלוקחים בחשבון שארבעת אדריכלי ההסכם: השגריר פרידמן, החותן קושנר, והשליחים גרינבלט וברקוביץ הם כולם יהודים אמריקאים.
טראמפ מציע אופציה של חילופי שטחים שבה ואדי ערה (המשולש הצפוני) ואיתו המשולש הדרומי – עד כפר קאסם, יועבר על תושביו (שכן על פי התכנית אף אדם לא מפנה את ביתו כמובן) למדינת פלסטין. לא טרנספר אישי שזורקים תושב מביתו, טרנספר קולקטיבי, הוא מציע, שזורק אזרחים ממדינתם.
ואז באה ההצדקה: הם במילא מגדירים את עצמם כפלסטינים, אז שיעברו לחיות בפלסטין. ממש ככה. לפי הרציונל הזה על ארבעת מנסחי ההסכם לעזוב את תפקידם במדינה שבה הם אזרחים ולהגר, סליחה לעלות, למדינתם האמיתית, שהיא מדינת ישראל שמוגדרת בתכנית טראמפ כמדינה היהודית.
כל אחד ממנסחי התוכנית, כמו הרוב המכריע של יהודי ארצות הברית (שמהווים כמעט 40% מהעם היהודי), מגדיר את עצמו כ"יהודי אמריקאי". ואיפה מי שמגדיר את עצמו כיהודי אמור לחיות? כמובן, במדינה היהודית...אני מניח שבעיני רבים מאתנו זה נשמע כמו אנטישמיות!
אבל זה בדיוק הרציונל בעסקה ביחס לערביי המשולש. יותר מ-70% מהערבים בישראל מגדירים את עצמם כך: "פלסטינים אזרחי ישראל". הם מגדירים את עצמם כחלק מהעם הפלסטיני שאזרחותם ישראלית. 90% מהם לא רוצים לחיות במדינת פלסטין, הם רוצים לחיות במדינת ישראל. נכון, הם ממש לא מוכנים לקבל את האפליה כנגדם, לא חוק לאום שמגדיר את היותם אזרחים סוג ב' בחוק יסוד ולא אפליה תקציבית שמובנת בתקציבי המדינה. הם דורשים שוויון. ממש כפי שהבטיחה ישראל במגילת העצמאות ומעולם לא קיימה.
המסר של החברה הערבית אל מדינת ישראל הוא: "אנחנו אוכלוסייה ילידית. כאן נולדנו וכאן נולדו הורינו ועשרות דורות לפנינו. זהו הבית שלנו , כך היה וכך יהיה לתמיד. אין לנו ציפייה ולרובנו גם אין רצון  שהיהודים ייעלמו וילכו מכאן. ישראל היא מדינתנו ואנחנו מבקשים לחיות בה כאזרחים שווים. וכשמדברים על זכויות שוות הכוונה היא גם לזכויות אישיות וגם לזכויות קולקטיביות. ממש כמו שיש לכול מיעוט לאומי מוכר במדינות העולם.
והמסר של תכנית טראמפ ? אתם קוראים לעצמכם פלסטינים – לכו לפלסטין. עזבו את אדמתכם, עזבו את ביתכם, עזבו את השורשים שלכם, עזבו את החיבורים הרבים שיצרתם עם השכנים והחברים היהודים שלכם – לכו לפלסטין.
ועכשיו תחשבו שוב על יהדות ארצות הברית – 100 שנים של בית יהודי, פלורליסטי, שמחובר ליהדותו יותר מהרבה מאוד יהודים שחיים בישראל. תדמיינו לכם שתבוא אליהם ממשלת ארה"ב ותגיד להם: אתם מגדירים את עצמכם כיהודים – לכו למדינה היהודית (ישראל). שלא לדבר על כמעט מיליון ישראלים שהיגרו ("ירדו") לארה"ב מישראל, הם "החצופים" עוד מכנים את עצמם "ישראלים" או "ישראלים אמריקאים"  - יאללה הביתה, למדינתכם ישראל.
באמריקה זה לא יקרה משתי סיבות. הראשונה היא שהדמוקרטיה האמריקאית הרבה יותר יציבה וחזקה מהדמוקרטיה המאותגרת של ישראל. החוקה האמריקאית שומרת על זכויות אדם ומגינה על אזרחיה, כולם. ללא הבדל מין, גזע, דת ולאום (ממש כמו שנכתב גם אצלנו במגילת העצמאות).
והסיבה השנייה היא שטוב לה לאמריקה עם היהודים שלה ועם הישראלים שקבעו בה את ביתם. זה טוב לכלכלה שלה, זה טוב לתרבות שלה וזה טוב לקהילה שלה. בדיוק כפי שהבינו באמריקה על אוכלוסייתה המגוונת, אם בישראל ניתן הזדמנות, נכיר את החברה הערבית לעומק ונתמוך בה היכן שנדרש נבין שגם החברה הערבית טובה לישראל, כבר היום הם הרופאים שלנו, הרוקחים שלנו, הם חצי מנבחרת ישראל בכדורגל, הם מעשירים את התרבות שלנו, את המוזיקה, את האוכל שאנחנו אוכלים, הם בונים את הבתים וסוללים את הכבישים - הם כמעט בכל מקום בכלכלה הישראלית. ולכן רעיון הטרנספר הקולקטיבי של ערביי ישראל, פוגע בנו בחברה היהודית.

יניב שגיא,
מנכ"ל גבעת חביבה


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אפליית ערבים בישראל גם במאבק בקורונה

אתמול התפרסמו נתוני החולים בקורונה בישראל לפי יישובים. מדהים שבישראל אין כמעט אף חולה ערבי. כנראה שיש "גזע עליון" בישראל והוא בכלל ערבי, חסין לקורונה.   כול העולם חולה בקורונה אבל אזרחי ישראל הערבים מחוסנים. הם פשוט לא חולים. לא בעיר הצפופה אום אל פאחם, לא ברהט שבנגב, לא בעיר הבירה של החברה הערבית – נצרת. כולם בריאים. איזה יופי! אבל יש עוד אופציה והיא מצערת מאוד – את הערבים לא בודקים, ולכן גם לא מוצאים חולים. כול הכבוד לנו, מדינת ישראל, לוקחים את התפיסה הגזענית שלנו גם למאבק בקורונה ומאמינים שככה ננצח אותה. שנצליח לרפא את היהודים והמגפה תשתולל אצל הערבים ? זה שילוב של טמטום, חוסר מוסר, וחוסר אחריות משווע. רבים בחברה הערבית ממשיכים לצאת לעבודה בחקלאות ובבניין, גם במקומות בארץ שבהם יש נדבקים רבים במחלה. רבים מהעובדים החיוניים בבתי החולים הן מקרב הרופאים והן מבין אנשי האחזקה והניקיון מגיעים מהחברה הערבית. אלה גם אלה מחד חיוניים מאוד למשק הישראלי ולהתמודדות של מערכת הבריאות, ומאידך חשופים למחלה ומביאים חשיפה זו ליישובים הערביים. אם לא נערך מידית לטפל בחברה הערבית

ביבי והימין שכחו מה זה להיות יהודים

"וכי יגור אתך גר בארצכם, לא תונו אתו. כאזרח מכם יהיה לכם הגֵּר הגָּר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים, אני ה' אלהיכם" (ויקרא יט, לג-לד ( מסע גזעני מתוזמר היטב כנגד אזרחי ישראל הערבים מתנהל בארצנו ומתקבל באדישות בציבור. מסע אנטי-יהודי שמובל על ידי ראש ממשלת ישראל ומפלגות הימין – אלה שמתהדרות ביהדותם וציוניותם. ראש הממשלה פצח בו לפני שבוע כשתקף את רשימת "כחול לבן" והאשים: " הם מסתמכים על גוש חוסם עם מפלגות ערביות, שלא רק שלא מכירות במדינה, אלא פועלות לחסל את ישראל". דף המסרים הזה עבר לכול דוברי הימין שחזרו על "האישום" הנורא כלפי האלטרנטיבה לשלטון הנוכחי על כך שהם מתכוונים להיעזר באזרחי ישראל הערבים על מנת ליצור "גוש חוסם". כמה מביש. כמה רחוק מתפיסת העולם של היהדות. כמובן שאפילו "כחול לבן" לא יכולים לדמיין ש"חלילה" האלטרנטיבה לממשלה הקיימת תשתף  את אזרחי ישראל הערבים בשלטון. ניתן היה לצפות שמנהיגי "המרכז" יגיבו כנגד עצם הגזענות וההדרה של  20 אחוז מאזרחי ישראל, אבל לא – הם פצחו

קריאת חבצלת – השומר הצעיר – גבעת חביבה, לקראת תוכנית הסיפוח

צלם:  יאיר טלמור (TalmorYair) שליחותנו התנועתית זה למעלה ממאה שנים עיקרה שילוב בין ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. אנו מאמינים שהדרך להבטיח את עתידו של העם היהודי דורשת את קיומה של ישראל כבית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שמבוסס על שוויון ערך האדם, צדק חברתי ודמוקרטיה משגשגת. בית לאומי שמקיים שותפות שוויונית עם אזרחי ישראל הערבים ברוח מגילת העצמאות ושואף לשלום עם מדינות ערב השכנות. תוכנית הסיפוח שמובלת על ידי ראש ממשלת ישראל מהווה פגיעה בערכי הליבה של התנועה שלנו, מסכנת את המשך המפעל הציוני ואת קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית החיה בשלום ובאחווה עם שכנותיה. עתידנו כעם וכחברה יהיה מונח בשבועות הקרובים על כפות המאזניים. במקום לסיים את הכיבוש לו אנו מתנגדים כבר 53 שנים, מהלך סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים לא רק שימנע מהפלסטינים את מימוש זכויותיהם הלגיטימיות לחירות וריבונות הוא גם מסכן את הסכמי השלום הקיימים של ישראל במזרח התיכון ומאיים להבעיר את האזור כולו. תנועת השומר הצעיר לדורותיה, בארץ ובעולם, מחויבת לערכיה וקוראת לממשלת ישראל : עד כאן! אנו דורשים ממנהיגי המדינה עצרו